[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ale ludzi, którzy wiedzą, o czym mówią, a następnie zainspirowanie ich do nauczania.
Zmądrzej dzięki nauczaniu
Poza radością, jaka płynie z uczenia i zarabiania na tym mnóstwa pieniędzy, odkryłem jeszcze większą
korzyść, a mianowicie, że więcej uczę się dzięki nauczaniu innych. Robiąc to, musiałem głęboko zajrzeć we
własne wnętrze, aby odnalezć wiedzę, której potrzebują studenci. Bardzo wiele dawały mi interakcje z
uczestnikami zajęć, gdy wspólnie omawialiśmy osobiste przemyślenia i spostrzeżenia. Radzę więc rodzicom,
aby poświęcali czas na bezpośrednie nauczanie dzieci, gdyż sami na tym skorzystają. Jeśli chcą poprawić
swoją sytuację materialną, jednym ze sposobów jest poszukiwanie nowych pomysłów na poprawienie
finansów - czym mogą podzielić się ze swoim dzieckiem. Zanim zaczniesz przekazywać dzieciom wiedzę na
temat finansów, zaktualizuj swoje poglądy. Wiele osób ma kłopoty finansowe, ponieważ kieruje się
przestarzałymi koncepcjami, często przekazywanymi przez rodziców. Przekazująje następnie swoim
dzieciom, co może tłumaczyć fakt, iż dzieci ubogich pozostająubogie, zaś potomkowie klasy średniej ciężko
pracują i znacznie zadłużają się tuż po ukończeniu edukacji. Robią to, czego nauczyli się od rodziców.
Jednym z najlepszych sposobów przyswajania wiedzy jest zatem przekazywanie jej innym. W szkółce
niedzielnej mawiają:  Daj, a otrzymasz . Im więcej czasu poświęcasz uczeniu swoich dzieci na temat
pieniędzy, tym stajesz się mądrzejszy razem z nimi.
H
t*
144
MÄ…dre bogate dziecko
Trzy kroki do wiedzy
Bogaty ojciec zapoznał mnie z trzema krokami prowadzącymi do wiedzy finansowej:
Krok pierwszy: Proste rysunki. Moja edukacja rozpoczęła się od prostych rysunków, kładących nacisk na
zrozumienie definicji.
Aktywa Pasywa
Krok drugi: Zabawa. Jak już wspomniałem, najlepiej uczę się działając, tak więc przez wiele lat bogaty ojciec
kazał Michałowi i mnie bawić się w wypełnianie zestawień finansowych. Czasem, gdy graliśmy w Monopoly,
kazał nam umieszczać cztery zielone domy i czerwony hotel na naszych zestawieniach finansowych.
Krok trzeci: Prawdziwe życie. Prawdziwe życie zaczęło się dla Michała i dla mnie mniej więcej w wieku lat
piętnastu, kiedy musieliśmy wypełniać zestawienia finansowe i oddawać je do sprawdzenia bogatemu ojcu.
Jak każdy dobry nauczyciel, oceniał je, pokazywał, co robiliśmy dobrze, a co trzeba jeszcze poprawić.
Kontynuuję zgłębianie wiedzy związanej ze sporządzaniem zestawień finansowych już od prawie
czterdziestu lat.
^^m
Dzieci uczÄ… siÄ™ bawiÄ…c
145
Jak zacząć uczyć dziecko na temat pieniędzy?
Większości rodzicom na początek zalecam krok drugi. Choć bogaty ojciec zaczął z nami od kroku
pierwszego, czyli rysunków, byłbym ostrożny z wprowadzaniem abstrakcyjnych pojęć w rodzaju zestawienia
finansowego i zestawienia bilansowego. Nawet, gdy pokazuję te szkice niektórym dorosłym, widzę w ich
spojrzeniu brak zrozumienia. Najlepiej w ogóle o tym nie wspominaj, dopóki nie nabierzesz pewności, że
dziecko jest zainteresowane tÄ… wiedzÄ… bÄ…dz gotowe do jej przyswojenia. W moim przypadku bogaty ojciec
wprowadził wszystkie kroki po kolei, ponieważ widział, że ciekawią mnie tematy, o których traktują.
Zazwyczaj proponuję zacząć od Monopoly. Zauważyłem, że wielu dzieciom gra sprawia ogromna frajdę,
inne natomiast grają w nią, nie przejawiając większego zainteresowania jej tematyką. Wielu moich
znajomych będących inwestorami i biznesmenami przyznaje, że grali w Monopoly godzinami i byli tą grą
zauroczeni. Jeśli dziecko nie przejawia takiej fascynacji, na siłę nie wprowadzałbym młodych ludzi w świat
pieniędzy, inwestycji, a tym bardziej zestawień finansowych.
CASHFLOWdla dzieci i młodzieży
Gdy w 1996 r. opracowałem CASHFLOW 101, grę planszową dla dorosłych, uczącą zasad stosowania
zestawienia finansowego, na rynku pojawiło się zapotrzebowanie na jej wersję dla dzieci. CASHFLOW dla
dzieci wprowadziliśmy pod koniec 1999 r. Nasze gry są jedynymi, które uczą podstaw zestawienia
finansowego najmłodszych - zestawienia, którym będą się legitymować w przyszłości. Gry uczą też
zarządzania przepływem pieniędzy.
CASHFLOW w szkołach
Dave Stephens, nauczyciel z Indianapolis, majÄ…cy bardzo nowatorskie poglÄ…dy, zaczÄ…Å‚ z ogromnym
powodzeniem stosować CASHFLOW 101 w liceum. Zauważył, że u wielu jego uczniów gra zmienia
nastawienie do życia. Dave wspomina, że jeden z nich miał być wyrzucony z powodu złych ocen i słabej
frekwencji. Gra w CASHFLOWpoważnie odmieniła jego życie. Oto słowa samego ucznia:
146
MÄ…dre bogate dziecko
 Zmieniłem się z imprezowicza, który upijał się i popalał marihuanę, w bardzo skupionego i
zdeterminowanego licealistę, mającego ambicje odnieść pewnego dnia taki sukces, jak człowiek, w którego
grę grałem i z której się uczyłem! Niezbyt pamiętam początki liceum, ale pamiętam grę w CASHFLOW. Była
wspaniała. W prosty i genialny sposób przybliżała nieznane mi dotychczas pojęcia związane z zarabianiem
pieniędzy. Jest, jak dotąd, jedyną rzeczą, która otworzyła przede mną tak szerokie perspektywy.
Motywowała, bym chodził do szkoły i czynnie angażował się w jej życie. Odkąd zacząłem grać, wstąpiłem do
koła pomocy uczniowskiej, gdzie udzielam korepetycji gimnazjalistom (omawiam zasady zawarte w
CASHFLOW) oraz zostałem przewodniczącym kongresu młodzieży Hrabstwa Marion. Przyjąłem rolę lidera
w programie Akademia Finansów, zająłem pierwsze miejsce w stanowym konkursie studentów marketingu
DEC A; wystartowałem też w konkursie ogólnonarodowym. Założyłem w naszej szkole koło języka
japońskiego i biznesu, a obecnie pracuję - wraz z innymi inwestorami - nad wybudowaniem Domu Kultury na
East Side (tam, gdzie mieszkam). Jak widzicie, mój pęd do sukcesu zmierzył się z nowym wyzwaniem.
Zmieniły się także moje stopnie i sposób życia. Dziś niecierpliwie patrzę w przyszłość z silnym pragnieniem [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • centurion.xlx.pl