[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wspólnotowym i krajowym,
- weryfikuje realizację produktów projektu (materialnych
efektów projektu), a także gwarantuje, że wydatki związane z
realizacją projektu zostały faktycznie poniesione i są zgodne
z zasadami wspólnotowymi i krajowymi,
- zapewnia, że istnieją systemy rejestracji i przechowywania w
formie elektronicznej szczegółowych danych księgowych dla
każdego projektu realizowanego w ramach programu
operacyjnego oraz że zbierane są dane dotyczące wdrażania,
które są niezbędne z punktu widzenia zarządzania
finansowego, monitorowania, kontroli i ewaluacji,
- zapewnia, że beneficjenci wsparcia oraz inne podmioty
zaangażowane w realizację projektu bądz grup projektów
prowadzą odrębne systemy rachunkowości lub nadają
właściwy kod księgowy wszystkim transakcjom odnoszącym
siÄ™ do danego projektu,
- zapewnia przeprowadzanie ewaluacji programów
operacyjnych w terminach określonych w rozporządzeniu
ogólnym,
- zapewnia, że ewaluacje programów operacyjnych spełniają
normy jakości uzgodnione pomiędzy Komisją Europejską a
państwem członkowskim,
- ustanawia procedury gwarantujące, że wszelkie dokumenty
dotyczące wydatków i kontroli wymaganych do zapewnienia
odpowiedniej ścieżki audytu są przechowywane zgodnie z
wymogami dotyczącymi właściwego przechowywania
dokumentacji,
- zapewnia, że instytucja poświadczająca, dla celów
związanych z dokonywaniem poświadczeń, otrzymuje
wszystkie niezbędne informacje na temat procedur i kontroli
przeprowadzonych w odniesieniu do poniesionych
wydatków,
- przewodniczy komitetowi monitorujÄ…cemu i przekazuje mu
dokumenty wymagane dla zapewnienia właściwego
monitorowania jakości wdrażania programu operacyjnego, z
punktu widzenia jego specyficznych celów,
- prowadzi działania informacyjne i promocyjne,
41
- dostarcza Komisji Europejskiej informacji umożliwiających
jej ocenę dużych projektów.
Ponadto, instytucja zarzÄ…dzajÄ…ca odpowiedzialna jest za
przygotowanie i (po akceptacji komitetu monitorujÄ…cego)
przedkładanie Komisji Europejskiej rocznych raportów z realizacji
programu operacyjnego oraz raportu końcowego. Raporty roczne
przygotowywane są począwszy od roku 2008, najpózniej do 30
czerwca każdego roku. Raport końcowy powinien trafić do Komisji
Europejskiej najpózniej do 30 czerwca 2016 r.
W odniesieniu do celu Europejska Współpraca Terytorialna,
instytucja zarządzająca będzie wykonywała wszystkie wyżej
wymienione zadania, za wyjątkiem tych, które odnoszą się do
oceny prawidłowości projektów i wydatków z punktu widzenia
przepisów krajowych oraz wspólnotowych. Oznacza to, że jej
obowiązki w tym zakresie będą sprowadzały się wyłącznie do
sprawdzania, czy wydatki ponoszone przez beneficjentów
uczestniczących w projektach zostały zatwierdzone przez biegłego
rewidenta.
7.2 Instytucja certyfikująca (poświadczająca)
Instytucja poświadczająca (Certyfying Authority) to organ lub
lokalna, regionalna albo krajowa instytucja kraju członkowskiego
poświadczająca deklaracje wydatków i wnioski o płatność przed
wysłaniem ich do Komisji Europejskiej.
Instytucja poświadczająca będzie odpowiedzialna przede
wszystkim za:
- przygotowywanie i przedkładanie Komisji Europejskiej
poświadczonych deklaracji wydatków oraz wniosków o
płatności (okresowe, końcową) w formie elektronicznej,
- poświadczanie, że:
o deklaracja wydatków jest dokładna, wynika z
wiarygodnych systemów księgowych oraz jest oparta na
weryfikowalnych dokumentach towarzyszÄ…cych,
o zadeklarowane wydatki sÄ… zgodne ze stosownymi
zasadami wspólnotowymi i krajowymi, zostały
poniesione w związku z realizacją projektów wybranych
42
do objęcia wsparciem na podstawie kryteriów wyboru
projektów ustanowionych dla danego programu
operacyjnego oraz zgodnie z zasadami wspólnotowymi i
krajowymi.
- zapewnienie, że (dla celów poświadczania wydatków)
otrzymała od instytucji zarządzającej właściwe informacje
dotyczÄ…ce procedur i kontroli przeprowadzonych w zakresie
wydatków uwzględnionych w deklaracji wydatków,
- uwzględnianie (dla celów poświadczania wydatków)
rezultatów audytów przeprowadzanych przez Jednostkę
Audytu lub w jej imieniu,
- utrzymywanie w formie elektronicznej dokumentacji
księgowej dotyczącej wydatków zadeklarowanych Komisji
Europejskiej,
- zapewnianie zwrotu wszelkich środków wspólnotowych,
które zostały niewłaściwie wypłacone w wyniku wystąpienia
nieprawidłowości, które zostały wykryte, wraz z odsetkami
(wedle właściwości), a także prowadzenie systemu
księgowego uwzględniającego informację o kwotach do
zwrotu oraz kwotach odzyskanych.
7.3 Instytucja pośrednicząca
Definicja znajdująca się w projekcie rozporządzenia ogólnego
określa instytucję pośredniczącą (Intermediate Body) jako każdy
organ lub podmiot publiczny albo prywatny, który funkcjonuje
jako instytucja zarządzająca lub instytucja poświadczająca, lub
który pełni obowiązki w imieniu takiej instytucji w stosunku do
beneficjentów wdrażających projekty.
W nowym okresie programowania instytucja pośrednicząca będzie
pełniła funkcje podobne do tych, jakie aktualnie pełni instytucja
wdrażająca. Najogólniej ujmując, instytucja pośrednicząca będzie
odpowiedzialna za zadania powierzone jej przez instytucjÄ™
zarzÄ…dzajÄ…cÄ… (zadania instytucji zarzÄ…dzajÄ…cej delegowane do
instytucji pośredniczącej) w zakresie wdrażania priorytetu lub
priorytetów programu operacyjnego.
43
7.4 Jednostka audytu
W nowym okresie programowania dla każdego programu
operacyjnego będzie powoływana jednostka audytu (Audit
Authority). Obowiązek ten będzie spoczywał na krajach
członkowskich. Powoływanie jednostek audytu na poziomie
programu operacyjnego wiąże się z rosnącym znaczeniem działań
kontrolnych5. Jednostka audytu powinna być organem
operacyjnie niezależnym od instytucji zarządzającej oraz instytucji
certyfikującej6. Głównym jej zadaniem będzie kontrola należytego
funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli.
Jednostka audytu odpowiedzialna będzie za następujące zadania:
- zapewnienie, że audyty przeprowadzane są zgodnie z
międzynarodowymi standardami prowadzenia audytów, w
celu weryfikowania skuteczności funkcjonowania systemów
zarzÄ…dzania i kontroli stosowanych dla danego programu
operacyjnego,
- zapewnienie, że audyty przeprowadzane są na odpowiedniej
próbie projektów, umożliwiającej zweryfikowanie
poprawności zadeklarowanych wydatków,
- zaprezentowanie Komisji Europejskiej, w ciągu 6 miesięcy od
zatwierdzenia programu operacyjnego, strategii prowadzenia
audytów uwzględniającej informację o organach, które będą
prowadziły audyty, o planowanej metodzie prowadzenia
audytów, o metodzie prowadzenia audytów na próbie
projektów oraz indykatywnego planu audytów w celu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • centurion.xlx.pl