[ Pobierz całość w formacie PDF ]
za krawężnikami od strony chodnika i odprowadzenia z niego wody za pomocą sączków lub
przepuszczenia jej przez otwory uformowane w zaprawie pod krawężnikami - w celu odprowadzenia do
wpustów lub sÄ…czków drenażu podÅ‚użnego, o którym mowa w § 223 ust. 2 pkt 1 lit. a).
3. Wzmocnienie izolacji, o którym mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności przyklejone taśmy
ze stali nierdzewnej lub dodatkowe warstwy izolacji.
§ 233. Krawężniki w miejscach poprzecznych dylatacji ustroju noÅ›nego obiektów mostowych powinny
być przerwane, a przerwy zabezpieczone.
Rozdział 7
Torowisko tramwajowe
§ 234. Torowisko tramwajowe powinno być umieszczone na wydzielonym obiekcie lub wydzielonej
części przekroju poprzecznego. Dopuszcza się wbudowanie torowiska w jezdnię drogową, jeśli
szerokość obiektu nie pozwala na inne rozwiązania. Torowisko tramwajowe powinno spełniać
wymagania określone w warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich
usytuowanie.
§ 235. PoÅ‚Ä…czenie torowiska tramwajowego z obiektem powinno:
1) zapewnić trwałe przenoszenie pionowych i poziomych oddziaływań kół tramwaju poprzez szynę na
konstrukcję pomostu, z możliwie największym wytłumieniem wpływów dynamicznych,
2) umożliwić wykonanie izolacji na całej szerokości pomostu i odprowadzenie z niej wód opadowych,
3) zapewnić możliwość rektyfikacji położenia szyn w planie i profilu.
§ 236. 1. Szyny tramwajowe powinny być przymocowane w szczególnoÅ›ci:
1) do podkładów umieszczonych na warstwie tłucznia w specjalnie uformowanym korycie - w przypadku
torowiska przęseł o długościach nie większych niż 30 m,
2) bezpośrednio do konstrukcji płyty pomostu za pomocą kotwi śrubowych i podkładek sprężystych
tłumiących drgania, z zastrzeżeniem ust. 2,
3) do podkładów umieszczonych na elementach pomostu stalowego.
2. Szyny przymocowane bezpośrednio do konstrukcji pomostu betonowego powinny być
umieszczone w specjalnych wnękach stalowych lub przymocowane do specjalnych blach osadzonych w
konstrukcji pomostu.
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
Dz.U.00.63.735 - tekst pierwotny
§ 237. Torowisko tramwajowe wedÅ‚ug rozwiÄ…zaÅ„, o których mowa w § 236 ust. 1 pkt 1 i 2, powinno
mieć zapewnione odwodnienie speÅ‚niajÄ…ce odpowiednio wymagania okreÅ›lone w § 241 oraz wzmocnionÄ…
warstwÄ™ ochronnÄ… na izolacji.
§ 238. WnÄ™ki dla osadzenia szyn powinny być wypeÅ‚nione masÄ… zalewowÄ…, a pionowe pÅ‚aszczyzny
szyn i ścianek wnęk powinny być uszczelnione przy połączeniu z warstwą ścieralną nawierzchni.
§ 239. W celu ochrony przed haÅ‚asem wywoÅ‚anym przez torowisko tramwajowe powinny być
zastosowane w szczególności:
1) szyny bezstykowe,
2) podkładki lub masy podlewowe pod szyny, tłumiące hałas i drgania,
3) podsypka wypełniająca torowisko.
Rozdział 8
Urządzenia odprowadzenia wód opadowych z obiektów mostowych
§ 240. 1. Woda opadowa z nawierzchni jezdni i chodników powinna być ujÄ™ta w szczególnoÅ›ci do
wpustów umieszczonych poza jezdnią, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Dopuszcza się umieszczenie wpustów w obrębie pasów awaryjnych, utwardzonych poboczy lub
opasek.
§ 241. 1. OdstÄ™py miÄ™dzy wpustami wzdÅ‚uż osi jezdni, z zastrzeżeniem ust. 2, powinny wynosić przy
pochyleniu niwelety jezdni:
1) nie wiÄ™kszym niż 0,3% - (5÷8) m,
2) wiÄ™kszym niż 0,3%, lecz nie wiÄ™kszym niż 0,5% - (8÷10) m,
3) wiÄ™kszym niż 0,5%, lecz nie wiÄ™kszym niż 1% - (10÷15) m,
4) wiÄ™kszym niż 1%, lecz nie wiÄ™kszym niż 2% - (15÷20) m,
5) większym niż 2% - nie więcej niż 25 m.
2. Droga spływu wody opadowej do wpustu nie powinna być dłuższa niż 30 m.
§ 242. 1. Konstrukcja wpustu mostowego powinna umożliwić regulacjÄ™ jego wysokoÅ›ci.
2. Dolny element wpustu powinien być osadzony w pomoście:
1) betonowym - przed jego betonowaniem,
2) stalowym - w specjalnie uformowanych wnękach dostosowanych do kształtu dolnej części wpustu i
odpowiednio przymocowany.
3. Wpusty powinny być wyposażone w:
1) kołnierz wokół dolnej części wpustu, o szerokości nie mniejszej niż 80 mm - do przymocowania
izolacji wodoszczelnej,
2) osadnik na zanieczyszczenia, z zastrzeżeniem ust. 4,
3) otwory na obwodzie górnej części wpustu - do umożliwienia spływu wody z izolacji wodoszczelnej,
4) kratki ściekowe o przekroju przepływu nie mniejszym niż 500 cm2, o prętach kratki umieszczonych
prostopadle do osi podłużnej obiektu i o prześwicie kratek na powierzchniach przeznaczonych do
ruchu:
a) pieszych - nie większym niż 20 mm,
b) pojazdów - nie większym niż 36 mm,
zabezpieczone przed wyjmowaniem przez osoby postronne, z zastrzeżeniem ust. 5,
5) element dociskający izolację do kołnierza dolnej części wpustu,
6) rurę odpływową o średnicy wewnętrznej nie mniejszej niż 150 mm.
4. Dopuszcza się rezygnację z osadników, jeśli woda z wpustów nie jest ujęta do przewodów
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
Dz.U.00.63.735 - tekst pierwotny
odprowadzajÄ…cych.
5. W przypadku wpustów z kratkami o przekroju przepływu nie spełniającym wymagań określonych w
ust. 3 pkt 4, dopuszcza się ich zastosowanie pod warunkiem umieszczania obok siebie dwóch wpustów,
rozmieszczonych w odległościach gwarantujących ich prawidłowe osadzenie w płycie pomostu.
6. Wokół otworów, o których mowa w ust. 3 pkt 3, powinna być wykonana warstwa filtracyjna, o której
mowa w § 222.
§ 243. Wpusty kanalizacyjne umieszczone na powierzchniach przeznaczonych do ruchu pojazdów i
pieszych powinny znajdować się w płaszczyznie nawierzchni, przy czym dopuszczalne jest obniżenie
kratek ściekowych wpustów nie więcej niż o 1 cm.
§ 244. 1. Przewody Å‚Ä…czÄ…ce wpusty mostowe z przewodami zbiorczymi przewidzianymi wzdÅ‚uż
obiektu powinny mieć pochylenie nie mniejsze niż 5% i być wykonane z rur o średnicach dostosowanych
do rur odpływowych wpustów.
2. Przewody, o których mowa w ust. 1, powinny być:
1) otulone betonem o grubości nie mniejszej niż 8 cm i nie mniejszej niż 5 cm na odcinkach kielichów
rur - w przypadku wbudowania w płytę pomostu,
2) osłonięte rurami o większych średnicach osadzonych w dzwigarach z betonu wykonanego na
budowie - w przypadku przenikania przez dzwigary.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]