[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Gdy przepisy dopuszczają możliwość podwyższenia wynagrodzenia kosztorysowe-
go  zamawiający może też od umowy odstąpić. Musi jednak zrobić to niezwłocz-
nie i zapłacić przyjmującemu zamówienie odpowiednią część umówionego wyna-
grodzenia.
80
Umowy
Gdy strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie
może żądać podwyższenia wynagrodzenia, nawet jeśli wcześniej nie dało się przewi-
dzieć rozmiaru kosztów prac. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdyby wykonanie dzie-
ła groziło mu rażącą stratą.
Termin płatności
Strony mogą dowolnie określić termin płatności. W przeciwnym razie przyjmu-
jącemu zlecenie należy się wynagrodzenie w chwili oddania dzieła. Jeżeli dzieło
ma być oddawane częściami, a wynagrodzenie zostało obliczone za każdą część
z osobna, wynagrodzenie należy się z chwilą spełnienia każdego ze świadczeń
częściowych.
Zamawiający może się też zobowiązać do zapłaty zaliczki. W takim przypadku
trzeba wskazać jej wysokość, termin jej zapłaty i sposób, w jaki zostanie przekazana
 np. do rąk przyjmującego zamówienie lub na jego konto.
Materiał zamawiającego
Wykonanie dzieła wymaga zazwyczaj odpowiednich materiałów czy narzędzi. Za-
zwyczaj dostarcza je przyjmujący zamówienie (np. krawiec  nici, maszyna do szy-
cia, architekt  stół kreślarski, papier). Jeżeli materiałów na wykonanie dzieła dostar-
cza zamawiający, przyjmujący zamówienie powinien ich użyć w sposób odpowiedni
oraz złożyć rachunek i zwrócić niezużytą część.
Jeśli natomiast materiał dostarczony przez zamawiającego nie nadaje się do pra-
widłowego wykonania dzieła albo jeżeli zajdą inne okoliczności, które mogą prze-
szkodzić prawidłowemu wykonaniu, przyjmujący zamówienie powinien niezwłocz-
nie zamawiającego o tym zawiadomić.
PRZYKAAD. WADLIWY MATERIAA
Przedsiębiorca T. zlecił przedsiębiorcy W. wykonanie mebli do swojego gabinetu według projek-
tu. Dostarczył mu też materiał, z którego meble mają być wykonane. Okazało się jednak w trak-
cie prac, że z dostarczonego materiału nie można wykonać zaprojektowanych mebli. Wykonaw-
ca powinien więc o tym zawiadomić zamawiającego.
Przypadkowa utrata lub uszkodzenie materiału na wykonanie dzieła obciąża te-
go, kto go dostarczył. Gdy dzieło uległo zniszczeniu lub uszkodzeniu wskutek
wad materiału dostarczonego przez zamawiającego albo wskutek wykonania dzie-
ła według jego wskazówek, przyjmujący zamówienie może żądać za wykonaną
pracę umówionego wynagrodzenia lub jego odpowiedniej części. Warunkiem jest
jednak to, że uprzedził zamawiającego o niebezpieczeństwie zniszczenia lub
uszkodzenia dzieła.
81
81
Zawieranie i zabezpieczanie umów w obrocie gospodarczym
Zabezpieczenia
W umowie strony powinny ustalić, w jakich przypadkach należy się odszkodowa-
nie zamawiajÄ…cemu i wykonawcy. Zazwyczaj strony stosujÄ… takie zabezpieczenie na
wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Może się tak
zdarzyć, gdy przyjmujący zamówienie nie oddaje dzieła w terminie lub gdy w wyzna-
czonym terminie nie usuwa wad. W kontrakcie można też określić przypadki, kiedy
strony mogą odstąpić od umowy.
Wadliwe wykonywanie
Jeśli w umowie nie znajdą się ustalenia zabezpieczające prawa zamawiającego, za-
stosowanie będą miały przepisy kodeksu cywilnego. Stanowią one, że jeśli przyjmu-
jący zamówienie wykonuje dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zama-
wiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym ce-
lu odpowiedni termin. Po bezskutecznym jego upływie zamawiający może od umo-
wy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na
koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.
PRZYKAAD. ODSTPIENIE OD UMOWY
Przedsiębiorca X zawarł umowę z przedsiębiorcą Y, w której ten ostatni zobowiązał się do wy-
konania dla X instalacji gazowej w wyremontowanym budynku. W trakcie realizacji okazało się,
że wykonuje on instalację niezgodnie z projektem i wcześniejszymi ustaleniami określonymi
w umowie. Przedsiębiorca X może więc wyznaczyć przedsiębiorcy Y termin na poprawienie in-
stalacji, a po jego upływie odstąpić od umowy.
Jeśli przyjmujący zamówienie opóznia się z rozpoczęciem lub wykończeniem
dzieła tak bardzo, że nie jest możliwe, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym
 zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić
jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.
Rękojmia za wady
Podobnie jak w przypadku umowy sprzedaży w umowie o dzieło zamawiający
chroniony jest rękojmią za wady wykonanego dzieła. Może się tak zdarzyć, np. gdy
mebel wykonany według indywidualnego projektu nie może być wykorzystany zgod-
nie z przeznaczeniem albo gdy w spocie reklamowym wykorzystano prawa autorskie
bez zgody twórcy. Zamawiający w takich przypadkach może żądać usunięcia wad,
wyznaczając w tym celu wykonawcy odpowiedni termin i zagrozić, że po bezskutecz-
nym jego upływie nie przyjmie poprawionego dzieła. Przyjmujący zlecenie może od-
mówić naprawy, gdyby wymaga ona nadmiernych kosztów.
Jeśli wady usunąć się nie dadzą albo z okoliczności wynika, że wykonawca nie
zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający może od umowy odstąpić,
82
Umowy
WZÓR
Umowa o prace projektowe
(umowa o dzieło)
Zawarta 17 stycznia 2011 r. w Katowicach
pomiędzy:
Janem Bartnikiem, zam. w Gorzowie, ul. Zielona 23 m. 5, prowadzącym działalność gospo-
darczą z siedzibą w Gorzowie, wpisanym do ewidencji działalności gospodarczej w Gorzo-
wie pod nr. 56/2005, legitymujÄ…cym siÄ™ dowodem osobistym TU 8484848, zwanym Zama-
wiajÄ…cym,
a
Katarzyną Białą, wpisaną na listę samorządu zawodowego architektów pod nr. 235/94, zwa-
nÄ… WykonawcÄ….
§ 1
1) ZamawiajÄ…cy zleca, a Wykonawca przyjmuje do wykonania projekt pawilonu handlowego
parterowego o łącznej powierzchni mieszkalnej 240 mkw. na działce o pow. 1600 mkw.
położonej w Ustroniu przy ul. Jasnej. Nieruchomość jest własnością Zamawiającego i sta-
nowi działkę ewidencyjną nr 45 w obrębie 34 gmina Ustroń (KW 345789).
2) Przedmiot umowy jest szczegółowo określony w załączniku nr 1 do umowy.
3) Koszt budowy na podstawie dokumentacji projektowej stanowiÄ…cej przedmiot tej umowy
nie może przekroczyć 300 000 zł (słownie: trzysta tysięcy).
§ 2
1) Wykonawca wykona dokumentację projektową z materiałów własnych.
2) Dokumentacja będzie przekazana Zamawiającemu w czterech egzemplarzach.
§ 3
1) Wartość wykonanych prac strony oceniają na 15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy).
2) Do wynagrodzenia Wykonawca doliczy VAT według obowiązującej stawki.
§ 4
1) Zamawiający zobowiązuje się do zapłaty zaliczki w wysokości 30% wartości projektu,
tj. 4500 zł (słownie: cztery tysiące pięćset złotych) w ciągu trzech dni od podpisania niniej-
szej umowy na konto nr 3459870987654333. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • centurion.xlx.pl