[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza
z dużych obiektów energetycznego spalania paliw, z uwagi na
fakt, iż proponowane w niej normy implikują nowe, poważne in-
westycje w sektorze energetycznym.
W efekcie wielomiesięcznych bezpośrednich dyskusji ze środo- Emisja dwu-
wiskiem energetyków oraz konsultacji z Komisją Europejską tlenku siarki,
i państwami członkowskimi UE Polska wystąpiła o okresy przej- pyłów i tlenków
ściowe w odniesieniu do tej dyrektywy i uzyskała: azotu
1) okres przejściowy od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2015
roku na emisje dwutlenku siarki;
2) okres przejściowy od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2017
roku na emisje pyłów;
3) okres przejściowy od 1 stycznia 2016 do 31 grudnia 2017
roku na emisje tlenków azotu, dla wszystkich polskich elek-
trowni i elektrociepłowni, które znalazły się na liście załą-
czonej do polskiego stanowiska negocjacyjnego.
Negocjacje bardzo wyraznie pokazały, że ochrona środowiska
w Polsce, pomimo ogromnych nakładów finansowych w ostat-
nim 10-leciu, przeznaczania do tej pory znacznych, jednych
z największych procentowo w świecie, funduszy z budżetu pań-
stwa (1,6 1,8% PKB), wymaga dalszych, nie mniejszych niż do
tej pory, inwestycji proekologicznych, aby osiągnąć normy czy-
stości wód i ziemi oraz jakości powietrza, przewidziane w kon-
kretnych dyrektywach UE. Odnosi się to szczególnie do:
dostosowania do wymogów UE takich instalacji przemy-
Instalacje
słowych, jak: elektrociepłownie o mocy 50 300 MW (dy-
przemysłowe
rektywa 2001/80), składowisk odpadów komunalnych
przyjmujących 10 20 ton odpadów na dobę i zakładów
przemysłowych podległych wojewodom, wymagających
całkowitych lub zasadniczych zmian technologicznych
(dyrektywa 99/31). Strona polska zobowiązała się do prze-
kazania, przed uzyskaniem członkostwa w UE, wyczer-
pujących informacji dotyczących każdej z instalacji prze-
mysłowych, zakresu ewentualnych niezgodności z wy-
mogami dyrektywy 96/61, terminu ich dostosowania do
norm UE, danych nt. eksportu (uzyskiwanego z produk-
117
cji w tych zakładach), poziomu emisji zanieczyszczeń
i jej skutków transgranicznych; wszystkie istniejące za-
kłady przemysłowe objęte dyrektywą muszą uzyskać zin-
tegrowane pozwolenia (wraz z harmonogramem dosto-
sowania) do 30 pazdziernika 2007 roku;
aktów prawnych związanych z gospodarką odpadami:
dyrektywy ws. opakowań i odpadów z tychże (94/62)
i wspomnianego wyżej rozporządzenia 259/93 ws. nad-
zoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do i poza
terytorium Wspólnoty; zobowiązanie dotyczy wygene-
rowania mocy produkcyjnych dla odzysku z odpadów
opakowaniowych co najmniej 50% masy i poddawania
recyclingowi 100% odpadów z opakowań;
Oczyszczanie dyrektywy 91/271 ws. oczyszczania ścieków komunal-
ścieków nych, która jest szczegółowym, obszernym i skompliko-
komunalnych wanym instrumentem prawnym, dotyczÄ…cym budowy
i funkcjonowania systemów kanalizacji zbiorczej
i oczyszczalni ścieków, zgodnie ze stanowionymi przez
nią normami, w zależności od wielkości aglomeracji; wy-
negocjowane okresy przejściowe, od 5 do 12 lat, zobo-
wiązują Ministerstwo Zrodowiska i podległe mu instan-
cje wojewódzkie i terenowe do zadań inwestycyjnych,
zgodnie z przedstawionym już UE planem implementa-
cyjnym; podobne zobowiązania zostały podjęte w odnie-
sieniu do dyrektyw ws. zrzutów różnych, w tym niebez-
piecznych, substancji do wód powierzchniowych (76/464
Wody wraz dyrektywami córkami ) i ws. dyrektywy 75/440
powierzchniowe dotyczącej jakości wód powierzchniowych do poboru
wody do picia, co do której strona polska nie ubiegała się
o rozwiązanie przejściowe, a więc wszystkie przedsięwzię-
cia inwestycyjne zawarte w planie implementacyjnym
muszą być zrealizowane przed przystąpieniem do UE;
dyrektywy 98/83 w sprawie jakości wody przeznaczonej
do spożycia przez ludność. Zrodowisko jest przykła-
dem obszaru negocjacyjnego, w którym pozycje wyjścio-
we Unii Europejskiej i Polski były bardzo odległe.
Z uwagi na ogromne koszty inwestycyjne zwiÄ…zane z im-
plementacją niektórych dyrektyw, szczególnie np. tzw.
dyrektywy ściekowej implikującej oczyszczanie ścieków
komunalnych w aglomeracjach miejskich różnej wielko-
ści lub dyrektyw zakładających drastyczne redukcje emisji
zanieczyszczeń pochodzących ze wszystkich praktycz-
nie polskich elektrowni i elektrociepłowni oraz zakładów
przemysłowych przemysłu ciężkiego, strona polska wno-
siła o okresy przejściowe o długich horyzontach czaso-
wych. Państwa członkowskie Unii Europejskiej nato-
miast, ze swej strony, zarówno pod naciskiem własnej
118
opinii publicznej, jak i debat w Parlamencie Europejskim,
niewÄ…tpliwie odzwierciedlajÄ…cych nastroje opinii publicz-
nej, były zainteresowane przyznaniem nam jak najmniej-
szej ilości i jak najkrótszych okresów przejściowych.
W zgodnej ocenie ekspertów polskich i zagranicznych
wspomniane koszty inwestycyjne w Polsce to co najmniej
120 miliardów zł w perspektywie najbliższych 10 15 lat,
na które złożą się: budowa ponad tysiąca oczyszczalni
ścieków, budowa nowych lub unowocześnienie starych
składowisk odpadów, zamknięcie starych, wysłużonych
elektrowni, w przypadkach gdy ich unowocześnianie bę-
dzie nieopłacalne, unowocześnienie z punktu widzenia
ochrony środowiska dziesiątków zakładów przemysło-
wych przemysłu ciężkiego. Ostatecznie Polska przedło-
żyła wnioski o okresy przejściowe w przypadku 17 dy-
rektyw, wymagających wielkich nakładów inwestycyj-
nych. W wyniku żmudnych dyskusji w kraju i konsulta-
cji z przedstawicielami Komisji Europejskiej oraz pań-
stwami członkowskimi, wynegocjowaliśmy 10 okresów
przejściowych, w tym trzy wnioski mocno rozbudowa-
ne, charakteryzujące się tym, że dla jednej i tej samej
dyrektywy uzyskaliśmy, w zależności od konkretnych jej
artykułów, kilka różnych okresów przejściowych. Cho-
dzi tu o dyrektywy dotyczące: oczyszczania ścieków ko-
munalnych (4 różne okresy przejściowe w odniesieniu
do czterech artykułów dyrektywy), emisji zanieczyszczeń
przez elektrownie i elektrociepłownie (3 różne okresy
przejściowe dotyczą redukcji dwutlenku siarki, tlenków
azotu i pyłów) oraz kontroli emisji lotnych związków
organicznych powstajÄ…cych wskutek magazynowania
paliw i ich dystrybucji do stacji obsługi (5 zróżnicowa-
nych okresów przejściowych w zależności od wielkości
terminali).
Negocjacje pokazały także, że podjęty przez Polskę wysiłek jest
celowy i nieunikniony. Ostatecznym celem są lepsze warunki ży-
cia i zdrowie polskiego społeczeństwa. Realizacja powyższych
zadań będzie również testem na skuteczność współpracy i koordy-
nacji działalności resortów gospodarczych: przemysłu ciężkiego,
rolnictwa, energetyki, transportu, a nawet resortu zdrowia a przede
[ Pobierz całość w formacie PDF ]