[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Chrom (Cr) 8  17 075 250 - 700
Pod względem mikrobiologicznym osady ściekowe charakteryzują się znaczną
zawartością bakterii, wirusów, pierwotniaków i jaj pasożytów. Grozna dla człowieka i
jednocześnie decydująca o sposobie unieszkodliwiania osadów jest obecność organizmów
chorobotwórczych.
Tabela 2. Wybrane organizmy patogenne występujące w osadach ściekowych (Rosik-Dulewska Cz. 2002)
Gatunki organizmów patogennych Nazwa jednostki chorobowej
Bakterie:
Escherichia Coli Zapalenie jelit
Salmonella typki Dur brzuszny
Shigella desenteriae Biegunka
Mykobacterium tuberkulosis Gruzlica
Wirusy:
Poliovirus Zapalenie opon mózgowych
Coxsackievirus A Choroby dróg oddechowych
Hepadnavirus Zapalenie wÄ…troby
Pierwotniaki:
Entamoeba histolytica Pełzakowica jelitowa
Nicienie:
Entorobius vermicularis owsica
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
Tasiemce:
Taeniarhynchus saginatus tasiemczyca
Echinococcus granulosis bÄ…blownica
Przywry:
Fasciola hepatica Motylica wÄ…trobowa
4.5.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania sprawdzisz czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie są rodzaje oczyszczalni ścieków?
2. Co to jest osad surowy?
3. Jakie znasz rodzaje osadu przetworzonego?
4. Jakie metale ciężkie są w osadzie szczególnie niepożądane?
5. Jakie choroby mogą wywoływać mikroorganizmy chorobotwórcze zawarte w osadach
ściekowych?
6. Jaja jakich pasożytów mogą być obecne w osadach ściekowych?
4.5.3. wiczenia
wiczenie 1
Dokonaj w szkolnym laboratorium analizy wybranych parametrów prób osadów
ściekowych pobranych w miejscowej oczyszczalni ścieków.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) zapoznać się z technologią oczyszczania ścieków w miejscowej oczyszczalni,
2) dowiedzieć się, jaki osad jest finalnym produktem oczyszczalni ścieków,
3) zapoznać się z zakresem badań osadów ściekowych,
4) pobrać próby osadu do analiz,
5) przeprowadzić analizy możliwe do wykonania w szkolnym laboratorium,
6) postarać się o wyniki analiz, których sami nie jesteście w stanie wykonać,
7) dokonać wspólnie charakterystyki badanego osadu.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
wiczenie 2
Na podstawie wyników analiz osadów z miejscowej oczyszczalni ścieków oceń
możliwość wykorzystania tych osadów w rolnictwie i ogrodnictwie. Podaj zagrożenia
związane z obecnością metali ciężkich w glebie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) zapoznać się z wynikami analiz osadów z miejscowej oczyszczalni ścieków,
2) zapoznać się z normami jakim muszą odpowiadać osady ściekowe wykorzystywane
w rolnictwie i ogrodnictwie,
3) zapoznać się z oddziaływaniem metali ciężkich na zdrowie człowieka,
4) ocenić możliwość wykorzystania badanych osadów w rolnictwie i ogrodnictwie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
Wyposażenie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
wiczenie 3
Scharakteryzuj wpływ składowania osadów ściekowych na otoczenie. Opracuj
optymalny sposób unieszkodliwienia osadów ściekowych z miejscowej oczyszczalni
ścieków.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) zapoznać się ze sposobem składowania osadów ściekowych w miejscowej oczyszczalni
ścieków,
2) zapoznać się ze składem chemicznym i mikrobiologicznym wytworzonych osadów,
3) ocenić, czy osady są właściwie składowane,
4) zapoznać się z metodami unieszkodliwiania osadów ściekowych,
5) określić optymalne metody unieszkodliwienia osadów ściekowych z miejscowej
oczyszczalni.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
4.5.4. Sprawdzian postępów
Tak Nie
Czy potrafisz:
1) określić, jaki produkt jest wynikiem oczyszczania ścieków?
2) scharakteryzować surowy osad ściekowy?
3) podać rodzaje osadu przetworzonego?
4) wymienić, jakie metale ciężkie są niepożądane w osadzie?
5) wymienić schorzenia, które mogą być spowodowane przez
organizmy patogenne obecne w osadach?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
4.6. Metody badania odpadów
4.6.1. Materiał nauczania
Określenie szkodliwości poszczególnych rodzajów odpadów dla środowiska jest
zadaniem stosunkowo trudnym nawet dla dużego zespołu specjalistów, dysponujących
nowoczesnÄ… aparaturÄ… pomiarowÄ….
Niezwykle istotnym, ale i niełatwym etapem tych badań, jest prawidłowy pobór
reprezentatywnej próbki odpadów, który w znacznym stopniu wpływa na prawidłowość
wyników analiz oraz pózniejsze ich zastosowanie w praktyce. Kwestia jest poważna, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • centurion.xlx.pl