[ Pobierz całość w formacie PDF ]
chwalebnego przyjścia Chrystusa, o wojnie, która będzie prowadzona przeciwko Amalekitom, jakże
wspaniaÅ‚e bÄ™dzie wypeÅ‚nienie Pisma, które powiada: «Bóg poprowadzi wojnÄ™ przeciwko
Amalekitom, rÄ™kÄ… wyciÄ…gniÄ™tÄ… z ukrycia!» Zauważ, że moc Boża byÅ‚a ukryta w ukrzyżowanym
Chrystusie, przed którym drżą demony wraz ze wszystkimi księstwami i potęgami ziemi.
Izajasz zaświadcza, że Jan poprzedzi Chrystusa.
50. A Tryfon powiedział: Wydaje mi się, że usiłujesz uniknąć poważnego sporu z wieloma
osobami na temat tych kwestii, które badaliśmy, i to dlatego na każde kierowane do ciebie pytanie
natychmiast znajdujesz zgrabną odpowiedz. Odpowiedz mi więc najpierw, jak możesz wykazać, że
istnieje inny Bóg oprócz stwórcy wszystkiego; a wtedy dalej będziesz mógł udowadniać, że On się
uniżył aby narodzić się z Dziewicy . Odpowiedziałem: Pozwól mi najpierw zacytować pewne
fragmenty z proroctwa Izajasza, które odnoszą się do roli zwiastuna, wypełnionej przez Jana
Chrzciciela, proroka, który wystąpił przed naszym Panem, Jezusem Chrystusem . Zgadzam się na
to powiedział on. Wtedy ja powiedziałem: Izajasz w ten sposób zapowiedział dzieło Jana jako
zwiastuna: «Ezechiasz rzekÅ‚ do Izajasza: . MyÅ›laÅ‚
bowiem: ». I: «
pocieszcie mój lud!> mówi wasz Bóg.
czas jego służby się skończył, że nieprawość jego odpokutowana, bo odebrało z ręki Pana karę w
dwójnasób za wszystkie swe grzechy>. Głos się rozlega:
wyrównajcie na pustkowiu gościniec naszemu Bogu! Niech się podniosą wszystkie doliny, a
wszystkie góry i wzgórza obniżą, równiną niechaj się staną urwiska, a strome zbocza niziną gładką.
Wtedy się chwała Pańska objawi, razem ją wszelkie ciało zobaczy, bo usta Pana to powiedziały>.
Głos się odzywa: . I rzekłem: Co mam wołać?
wdzięk jego jest niby kwiat polny. Trawa usycha, więdnie kwiat, gdy na nie wiatr Pana powieje.
Prawdziwie, trawą jest naród. Trawa usycha, więdnie kwiat, lecz słowo Boga naszego trwa na
wieki>. Wstąpże na wysoką górę, zwiastunko dobrej nowiny w Syjonie! Podnieś mocno twój głos,
zwiastunko dobrej nowiny w Jeruzalem! Podnieś głos, nie bój się! Powiedz miastom judzkim:
wasz Bóg!> Oto Pan przychodzi z mocą i ramię Jego dzierży władzę. Oto Jego nagroda z Nim idzie
i przed Nim Jego zapłata. Podobnie jak pasterz pasie On swą trzodę, gromadzi ją swoim ramieniem,
jagnięta nosi na swej piersi, owce karmiące prowadzi łagodnie. Kto zmierzył wody morskie swą
garścią i piędzią wymierzył niebiosa? Kto zawarł ziemię w miarce? Kto zważył góry na wadze i
pagórki na szalach? Kto zdołał zbadać ducha Pana? Kto w roli doradcy dawał Mu wskazania? Do
kogo On się zwracał po radę i światło, żeby Go pouczył o ścieżkach Prawa, żeby Go nauczył
wiedzy i wskazał Mu drogę roztropności? Oto narody są jak kropla wody u wiadra, uważa się je za
pyłek na szali. Oto wyspy ważą tyle, co ziarnko prochu. I lasów Libanu nie starczy na paliwo ani
jego zwierzyny na całopalenie. Niczym są przed Nim wszystkie narody, znaczą dla Niego tyle, co
nicość i pustka» .
Dowody na to, że to proroctwo zostało wypełnione.
51. A kiedy skończyłem, Tryfon powiedział: wszystkie słowa proroctwa, które powtarzasz, mój
panie, są dwuznaczne i nie mają żadnej mocy dowodowej dla tego, co chcesz udowodnić . Wtedy
ja odpowiedziałem: Gdyby nie zakończyła się działalność proroków, których nie ma juz więcej w
twoim narodzie, Tryfonie, po tymże Janie, to jasne, że to, co mówię w odniesieniu do Jezusa
Chrystusa, mogłoby zostać odebrane jako dwuznaczne. Ale skoro Jan przybył pierwszy, wzywając
ludzi do nawrócenia, a Chrystus nadszedł, kiedy Jan już przebywał nad Jordanem, kładąc kres jego
proroctwom i udzielaniu chrztu oraz sam zaczął nauczać, mówiąc, że królestwo niebieskie jest
blisko i, że musi On wiele wycierpieć od uczonych w Piśmie i faryzeuszy, że będzie ukrzyżowany,
a trzeciego dnia zmartwychwstanie, znów ukaże się w Jerozolimie i znów będzie jadł, i pił ze
swoimi uczniami, i przepowiedział, że w czasie między Jego pierwszym a drugim przyjściem, jak
już wcześniej powiedziałem, powstaną w Jego imieniu fałszywi kapłani i prorocy, co obecnie
widzimy, że się dzieje; jak więc może być dwuznaczne to, o czym z samych faktów możesz się
przekonać? Ponadto On sam odnosi się do tego faktu, że w twoim narodzie nie będzie już żadnego
proroka i do tego, że ludzie rozpoznają nastanie Nowego Przymierza, które Bóg wcześniej
zapowiedział, ogłaszając, że nadejdzie Ten, który się objawił, to jest Jezus Chrystus, mówiący o
tym w nastÄ™pujÄ…cych sÅ‚owach: «Prawo i prorocy istnieli do Jana Chrzciciela, a od tego czasu
królestwo niebieskie doznaje gwałtu i ludzie gwałtowni zdobywają je siłą. A jeśli możecie to
zrozumieć, to on jest Eliaszem, który miaÅ‚ przyjść. Kto ma uszy do sÅ‚uchania, niechaj sÅ‚ucha» .
Jakub zapowiedział podwójne przyjście Chrystusa.
52. A to, że przyjście Chrystusa będzie podwójne, wyprorokował już Patriarcha Jakub, a także
to, że w pierwszym będzie On cierpiał i że po Nim nie będzie już w waszym narodzie żadnego
proroka ani króla mówiłem dalej oraz, że narody, które uwierzą w mękę Chrystusa, będą
oczekiwać Jego ponownego objawienia się. Z tego to powodu Duch Zwięty wyraził te prawdy w
przypowieÅ›ciach i niejasno, bowiem dodaÅ‚em tak jest powiedziane: «Judo, ciebie sÅ‚awić bÄ™dÄ…
bracia twoi, twoja bowiem ręka na karku twych wrogów! Synowie twego ojca będą ci oddawać
pokłon! Judo, młody lwie, na zdobyczy rosnąć będziesz, mój synu. Jak lew czai się, gotuje do
skoku, do lwicy podobny, któż się ośmieli go drażnić? Nie zostanie odjęte berło od Judy ani laska
pasterska spośród kolan jego, aż przyjdzie ten, do którego ono należy i zdobędzie posłuch u
narodów. Przywiąże on swego osiołka w winnicy i zrebię ośle u winnych latorośli. W winie prać
będzie swą odzież i w krwi winogron swą szatę. Będą mu się iskrzyły oczy od wina, a zęby będą
biaÅ‚e od mleka». Ponadto, tak jak w twoim narodzie nie brakowaÅ‚o nigdy proroka ani wÅ‚adcy od
chwili gdy się oni pojawili, tak od momentu, gdy objawił się i cierpiał tenże Jezus Chrystus, nie
będziesz chyba usiłował bezczelnie utrzymywać, ani próbował dowodzić, że oni istnieli. Zgodzisz
się chyba, że Herod, za którego panowania On poniósł mękę był Aszkelonitą, jak też przyznasz, że
z twojego narodu był najwyższy kapłan, po to byście mieli kogoś, kto będzie składał ofiary zgodnie
z Prawem Mojżesza i spełniał inne, nakazane przez Prawo obrzędy, jak też mieliście kolejnych
proroków, aż do Jana, nawet wtedy, nawet wtedy, gdy twój naród został uprowadzony w niewolę do
Babilonu, kiedy wasza ziemia została splądrowana wskutek wojny, a święte naczynia zagrabione;
nigdy nie zabrakło wśród was proroka, który bywał i panem, i wodzem, i władcą twojego narodu.
Bowiem Duch, który był w prorokach, namaszczał też i ustanawiał waszych królów. Ale po
objawieniu się i śmierci naszego Jezusa Chrystusa w waszym narodzie, ani nie było, ani też już nie
ma żadnego proroka, ba, nawet skończyło się panowanie waszych królów, wasza ziemia została
spustoszona i porzucona jak wartownia w winnicy, a ta wypowiedz Pisma przez usta Jakuba: «A On
bÄ™dzie pragnieniem narodów», oznacza symbolicznie Jego dwa przyjÅ›cia i to, że narody w Niego
uwierzą; które to fakty możesz w całej rozciągłości dostrzec obecnie. Te bowiem spośród
wszystkich narodów, które są pobożne i prawe dzięki wierze w Chrystusa, wypatrują Jego
przyszłego objawienia się .
Jakub zapowiedział, że Chrystus będzie jechał na ośle, a Zachariasz to potwierdza.
53. A to wyrażenie: «przywiÄ…zywać oÅ›lÄ™ do winoroÅ›li, a zrebiÄ™ oÅ›licy do pÄ™du winnego» byÅ‚o
[ Pobierz całość w formacie PDF ]